Open menu Close menu Open Search Close search Open sharebox Close sharebox
. . Support our Sponsor

. . Flags of the World Maps of All Countries Home Page Countries Index

Turkey Radio and Television
Sources: The Library of Congress Country Studies; CIA World Factbook
    << Back to Turkey Government

    In 1994 there were more than thirty daily newspapers in Turkey. The mass-circulation dailies are based in Istanbul and are distributed nationally. These include the country's largest newspaper, Hürriyet (Freedom), which has a circulation of more than 850,000, and three other papers, each with daily circulations ranging from 200,000 to 300,000: Günaydin (Good Morning), Tercuman (Interpreter), and Milliyet (Nationality). A smaller paper, Cumhuriyet (Republic), is influential because it is read widely by the country's economic and political elite. In all, more than a dozen dailies are published in Istanbul. Nine dailies are published in Ankara and three in Izmir. Other major cities, including Adana, Bursa, Diyarbakir, Gaziantep, Konya, and Mersin, have at least one local daily newspaper. In addition to the newspapers, twenty weeklies and a variety of biweekly, monthly, bimonthly, and quarterly journals also are published.

    The main news agency in Turkey is the official Anadolu Ajansi (Anatolian Agency), founded by Atatürk in 1920. Its primary function is to issue news bulletins and printed information within the country and for distribution abroad. As do most newspapers, Turkish radio and television depend on the agency as a primary source of domestic news. In 1994 it had regional offices in Turkey's major cities as well as correspondents throughout the country. It also had foreign correspondents in all major world cities. In addition to the Anatolian Agency, several private agencies serve the press.

    Radio and Television

    The government of Turkey began radio broadcasting in 1927. Atatürk and his colleagues perceived radio as a means to promote modernization and nationalism and thus created a Bureau of the Press Directorate to oversee programming and ensure that it served national goals. In 1964 the government established the Turkish Radio and Television Corporation (Türkiye Radyo Televizyon Kurumu--TRT) to expand radio facilities and develop public television. Subsequently, the transmission power of radio stations greatly increased, as did the number of licensed receivers. (The government required purchase of a license for ownership of radios, and later of televisions.) By 1994 almost the entire nation had radio coverage, with thirty-six transmitters beaming a total power of 5,500 kilowatts to an estimated 10 million receivers. TRT also broadcasts programs abroad in Turkish and in several foreign languages, including Arabic, Bulgarian, Greek, and Persian.

    Television developed more slowly than radio, mainly because the government considered it a luxury. Television broadcasting began through a technical-assistance agreement between Turkey and the Federal Republic of Germany (West Germany). With the aid of the equipment and technical personnel provided under this agreement, TRT inaugurated the country's first public television station in Ankara in 1968. Gradually new stations were opened in Istanbul, Izmir, and other cities. Investment in television facilities accelerated after 1972, and during the following decade television replaced radio as the country's most important mass medium. By 1994 the estimated number of television sets--10 million--equaled the number of radio receivers.

    TRT had a constitutionally mandated monopoly on radio and television broadcasting prior to 1993. It financed its operations through limited allocations it received from the government's general budget and income derived from radio and television license fees. TRT news presentations and documentaries tended to avoid controversy; television viewers often criticized the programs as dull. Dissatisfaction with public television prompted proposals beginning in the late 1980s to amend the constitution to permit private, commercial broadcasting. Opposition to private broadcasting came from the military and other groups that feared loss of government control over programming. It was not until 1993 that the National Assembly approved legislation to authorize private radio and television in tandem with public broadcasting. Even before their legalization, however, private stations had begun to broadcast programs, many of which disturbed officials in the national security bureaucracy. For example, in the summer of 1993 the State Security Court opened an investigation into a public affairs program of a private Istanbul channel, charging that the program had spread separatist propaganda by including Kurdish guests.

    Data as of January 1995

    NOTE: The information regarding Turkey on this page is re-published from The Library of Congress Country Studies and the CIA World Factbook. No claims are made regarding the accuracy of Turkey Radio and Television information contained here. All suggestions for corrections of any errors about Turkey Radio and Television should be addressed to the Library of Congress and the CIA.

Support Our Sponsor

Support Our Sponsor

Please put this page in your BOOKMARKS - - - - -

Revised 12-Nov-04
Copyright © 2004-2020 Photius Coutsoukis (all rights reserved)